خود خود خودم

من تو این وبلاگ خود خود خودم هستم. می خواهم دغدغه هایم و احساساتم را بی واسطه بیان کنم

خود خود خودم

من تو این وبلاگ خود خود خودم هستم. می خواهم دغدغه هایم و احساساتم را بی واسطه بیان کنم

آدم عاقل بر اتفاقاتی که در زندگی باهاشون مواجه میشه غلبه می کنه و سوار اونها میشه، ولی حوادث زندگی بر آدم غافل غلبه میکنه و سوار اون میشه.

تاریخ ما

این روزها دارم تاریخ مشروطه ایران را می خونم. این آزادی خواهی مسالمت آمیز ما ایرانی ها سابقه دیرین دارد. به نکته جالبی برخوردم: 

در دوران مظفرالدین شاه، عین الدوله صدراعظم ایران بود و کاملا ضد مشروطه و بسیار مستبد. روزنامه حبل المتین هم حامی عین الدوله بود. این متن را روزنامه حبل المتین در آنروزگار و در جریان تلاش های مردم ایران با رهبری سید طباطبایی و علامه بهبهانی و دیگران برای حصول به مشروطه و قانون مند کردن کشور نوشته است: 

"بیگانگان چون می بینند شاهزاده اتابک اعظم (همان عین الدوله) کارهای کشور را درست می گرداند و ایران را پیش می برد، برای کارشکنی از او، اینان (همان مشروطه خواهان) را برانگیخته اند" 

حال تو خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل.   

تازه تعویض محمد رضا شاه به جای رضا شاه در زمان روزولت دموکرات (4 مارس 1933 تا 12 آوریل 1945)(به خاطر جنگ جهانی ۴ بار رییس جمهور شد)، اتفاق افتاد. البته آن زمان بریتانیا از آمریکا نقش پررنگتری در تحولات ایران داشت. با این حال اینم جالبه.

ایران و دموکراتها

این روزها نوشتن برام سخت شده. هم کارام زیاده و هم اوضاع روحیم بابت وقایع اخیر خوب نیست. با این حال یک نکته جالب بهش رسیدم دیدم بد نیست اشاره ای بکنم. 

دقت کردی از زمان قدرت جهانی شدن آمریکا و ایفای نقش در خاورمیانهَ هر وقت دموکراتها تو آمریکا سر کار میان یک اتفاق و جنبشی در ایران شکل میگیره.  

هری اس ترومن رییس جمهور دموکرات آمریکا از 12 آوریل 1945 تا 20 ژانویه 1953 رییس جمهور آمریکا بود. در دوران وی جبهه ملی به رهبری مصدق شکل گرفت که نهایتا منجر به ملی شدن صنعت نفت ایران و کاهش قدرت پهلوی در اون سالها شد. جالبتر اینکه کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ در زمان رییس جمهور بعدی دوایت دیوید آیزنهاور از حزب جمهوری خواه که از 20 ژانویه 1953 تا 20 ژانویه 1961 رییس جمهور آمریکا بود با همکاری مستقیم او با بریتانیا شکل گرفت که منجر به برکناری دولت ملی مصدق شد.

قیام ۱۵ خرداد ۴۲ و قبل تر از اون تشکیل دولت امینی که زیاد با محمدرضا شاه رابطه خوبی نداشت هم در زمان رییس جمهور دموکرات آمریکا جان اف کندی (از 20 ژانویه 1961 تا 22 نوامبر 1963) شکل گرفت که باز هم دوران تضعیف شاه و به عبارتی آغاز فروپاشی شاه بود.  

انقلاب ۲۲ بهمن ۵۷ هم در دوران جیمی کارتر دموکرات (از 20 ژانویه 1977 تا 20 ژانویه 1981) رخ داد که اصلا منجر به تغییر حکومت در ایران شد. 

۲ خرداد ۷۶ و حوادث ۱۸ تیر ۷۸ هم در دوران بیل کلینتون (از 20 مارس 1993 تا 20 مارس 2001) رخ داد. 

جالبتر اینکه اتفاقات خرداد و تیر امسال هم در دوره باراک اوبامای دموکرات رخ داده.  

این چند وقته اوضاع یه جورایی بود که کمتر به خودم فکر می کردم. با این حال شرایط هر طور که باشه آدم نباید هدف شخصی خودشم گم کنه و اونو در کنار هدف عمومیش باید پیگیری کنه. مصمم تر شدم که بیشتر رو پروژم تمرکز کنم تا زودتر شرایط کاریم عوض بشه و قدرت تصمیم گیریم برای آینده  بیشتر بشه. یه جورایی افسردگی شخصیم با عمومیم ترکیب شده و جالبه که مصمم ترم کرده!!!!!